Mother Jones Targets Chinese Whistle Blowers

Mother Jones Targets Chinese Whistle Blowers

America's Voice Admin
January 19, 2023

Mother Jones may claim to be an American news outlet, but its relentless attacks against the New Federal State of China, a movement seeking to remove the Chinese Communist Party from power, makes it seem like a Beijing-based propaganda front. 

The comparison is not a stretch; the Chinese Communist Party has historically relied on propaganda and information laundering to extend its control and power beyond China’s borders. “Wherever the readers are, wherever the viewers are,” explained Xi Jinping, “that is where propaganda reports must extend their tentacles.”

Why would an American media outlet launch an all-out assault on the leading group whose raison d'être is to “take down the CCP”? After all, the Chinese Communist Party is the largest existential threat facing all Americans.

No movement understands the dangers of the Chinese Communist Party better than the New Federal State of China, also known as the Whistleblower Movement. The international effort has no political affiliation in the U.S. and has taken up causes including uncovering the true origins of COVID-19 despite Beijing’s massive coverup and educating Americans on the perils of communism. 

Many “whistleblowers” have risked their own lives to provide valuable information to America, including details about the inner workings of the Chinese Communist Party, and fiercely opposed COVID-19 vaccine mandates over pharmaceutical companies’ financial ties to China.

Put simply, attacks on the New Federal State of China are a surefire way to keep the Chinese Communist Party in power and American elites beholden to the communist regime. 

Intricate conflicts of interest related to financial matters, personnel, and robust foreign influence operations conducted by Chinese Communist Party front groups may tell us why the content published by Mother Jones could easily be reprinted in Chinese state-run media outlets like China Daily or The Global Times without one single edit. 

Who is Dan Friedman?

Beyond peddling falsehoods about the New Federal State of China and its founder Miles Guo, including placing blame on him – not Capitol Police or the FBI – for the events that transpired on January 6th, writing for Mother Jones, author Dan Friedman attempts to engage in a full-blown character assassination of the New Federal State of China.

In his Mother Jones article “A Fugitive Chinese Mogul Spent Big to Overturn the 2020 Election,” Friedman uses the mainstream media’s deceptive and deceitful tactics to smear opponents of the Chinese Communist Party. Beyond depicting the New Federal State of China, which is a nonpartisan movement, as belonging to the American far right, Friedman’s headline is intentionally misleading.

Friedman did, however, admit in the piece that “no Guo supporters have been accused of engaging in illegal conduct … and there is no evidence that Guo had any connection to the violence that weekend,” in reference to the November 14, 2020, rally dubbed the “Million MAGA March.”

The American patriots who comprise the New Federal State of China were simply exercising their rights to freedom of speech and assembly.

Friedman, however, alleges this rally “culminated in the January 6 attack” on the U.S. Capitol. He fails to provide convincing evidence for this claim, let alone a shred of evidence to place the blame on the New Federal State of China. In fact, Guo advised his supporters against entering the U.S. Capitol on January 6th, and members of the New Federal State of China heeded his suggestion. 

In other words, Friedman’s bold headline falls flat. 

So, why would he take such interest in attacking a movement that seeks to “take down the CCP”? 

The answer – which applies to most mainstream media outlets in America – likely has to do with decades of calculated and comprehensive compromise and infiltration carried out by Chinese Communist Party-backed foreign influence groups in the U.S. 

In the case of Friedman, he previously worked at National Journal for over five years as a Government Operations Reporter before shifting roles to become a Congressional Staff Writer. His focus areas included “congressional oversight of federal agencies, congressional investigations, lobbying and federal election rules.”

National Journal is a Washington, D.C.-based advisory firm engaged in government affairs that also publishes a variety of op-eds and articles regarding American politics. 

Put simply, it's a lobbying shop that also functions as a media outlet - two sectors of American society the Chinese Communist Party has spent billions of dollars to influence. 

The outlet has been involved with the China-United States Exchange Foundation (CUSEF), a leading Chinese Communist Party-funded foreign influence group that functions as part of Beijing’s United Front.

CUSEF is a Chinese Communist Party-funded initiative founded by Tung Chee Hwa, who serves as Vice-Chairman of the Chinese People’s Political Consultative Conference (CPPCC), a key oversight body of the United Front.

According to a report from the U.S.-China Security and Economic Review Commission, the effort aims “to co-opt and neutralize sources of potential opposition to the policies and authority of its ruling Chinese Communist Party.”

“The United Front strategy uses a range of methods to influence overseas Chinese communities, foreign governments, and other actors to take actions or adopt positions supportive of Beijing’s preferred policies,” the report continues.

The U.S. State Department has also compared the effort to the Chinese regime’s “magic weapon” to advance its preferred policies with strategies including infiltration and lucrative deals. 

CUSEF has deployed these tactics heavily against American media outlets and National Journal is no exception. 

The relationship between National Journal and CUSEF is revealed in the Department of Justice’s Foreign Agent Registration Act (FARA) filings, which reveal journalists from the outlet participated in private dinners and sponsored trips to China.

The identities of most participants have not been disclosed. Could Dan Friedman have been a participant? Who knows. 

A 2011 FARA filing details CUSEF’s agreement with American lobbying firm BLJ. It outlines how CUSEF set out to “effectively disseminate positive messages to the media, key influencers and opinion leaders, and the general public” regarding the Chinese Communist Party. This would also entail attacking its opponents and detractors, of which the New Federal State of China is the most formidable.

To ensure positive coverage, CUSEF targeted both working journalists and journalist students:

“In order to develop favorable coverage in key national media, BLJ will continue to organize and staff “familiarization trips” to China. This includes recruiting top journalists to travel to China, selected for effectiveness and opportunities for favorable coverage.”

Among the participating news outlets was National Journal:

“BLJ arranged for two journalist visits consisting of four high-profile journalists to visit China in May and November 2009. The journalists represented top publications in the United States including Newsweek, the National Journal, the Nation, Congressional Quarterly, U.S. News and World Report, the Chicago Tribune, and the Washington Note. In total, there were 28 media placements generated as a result of these visits,” continues the FARA filing.” 

An additional FARA filing from 2015 lists the National Journal as one of several media outlets continuing to participate in meetings with CUSEF leadership, suggesting that the company’s relationship with the Chinese Communist spans several years. 

Mother Jones also has a track record of publishing people with ties to CUSEF, such as Orville Schell, Director of U.S.-China Relations at the Asia Society in New York. The Asia Society is a pro-Chinese Communist Party lobbying group that sponsors several Confucius Institutes across the United States.

Schell has participated in CUSEF-sponsored events as a panelist and contributed several articles to Mother Jones. Pieces he has penned for the outlet are often China-focused, including one article urging a newly-elected Bill Clinton to visit China to grant "Chinese leaders that important element of dignity."

Why Mother Jones?

Analysis of Mother Jones’ financials reveals another interesting link to the Chinese Communist Party through one of its largest donors: the Silicon Valley Community Foundation.

The California-based charity counts Catherine Dooling as a former investment officer. Dooling, married to Bo Shan, the daughter-in-law of Chinese billionaire Weijian Shan.

Shan has used extensive lawfare against the New Federal State of China and Guo, suing for tens of millions of dollars after botched deals with PAG, a leading Asia-based private equity firm chaired by Shan.

In other words, a family member of a businessman engaged in high-stakes legal battles against Guo was responsible for helping allocate funds on behalf of a foundation backing a media outlet relentlessly attacking Guo.

Mother Jones, however, fails to disclose this conflict of interest entirely. 

Adding to Mother Jones’ financial conflicts of interest, the outlet’s website conceals the identity of 41 donors as “anonymous.” Additionally, the Mother Jones Legacy Society, which represents people who have included the outlet in their will or estate plan, has 18 anonymous members.

Who’s to say the Chinese Communist Party or its enablers who seek to keep the regime in power are not among them? 

Whether utilizing foreign influence groups like CUSEF or cold, hard cash, the Chinese Communist Party is not a silent investor. They seek to annex American media outlets as their own, effectively making their talking points ‘made in China’ - like most things in America.

They’ve set out to seize the reins of mainstream media production. 

When outlets like Mother Jones and authors like Friedman baselessly criticize movements like the New Federal State of China, they’re doing the bidding of the Chinese Communist Party.

And it’s all to the detriment of America. 

Op-ed by Natlie Winters

#####

Natalie Winters is an investigative reporter for The National Pulse. She has been credited with breaking dozens of exclusive stories on Chinese Communist Party infiltration into American politics, academia, and media. Her investigations have been cited by groups including the Congressional Republican Study Committee, National Association of Scholars, and the Committee On the Present Danger China. She frequently appears on Steve Bannon’s War Room: Pandemic, Newsmax, OAN, and more to discuss her work and co-hosts the National Pulse podcast with Raheem Kassam.

JOIN US ON RUMBLE LIVE NOW!